Gy akran
I smételt
K érdések
Hogyan
lehetséges a biomasszából üzemanyagot előállítani? Amikor
a biomasszát alacsony oxigéntartalmú közegben forrósítjuk,
akkor ez a szerves anyag, olajra, fagázra, kátrányra és vízgőzre
bomlik, ill.
hamu marad, mely hamu által ugyanazokat az elemeket amiket a
növények beépítettek magukba, visszajuttathatjuk az erdőkbe,
földekre (természetesen elosztva, nem koncentráltan), hogy a
termőföld kizsákmányolását elkerüljük az élővilág
fenntartható körfolyamatába illeszkedve (ellentétben a városok
jelenlegi gyakorlatával, amik a mezőgazdaságból, erdészetből
kivont értékes anyagokat veszélyes nehézfémekkel keverve
szeméttelepekre juttatnak, az értékes anyagok visszajuttatását
jelentősen megnehezítve, néhány emberöltő utáni
sivatagosodást előrevetítve).
A száradás, pirolízis, oxidáció, redukció folyamatok
szétválasztásával, és megfelelő kialakításával alacsony
kátránytartalmú, energetikai
célra kiváló
fagáz fejleszthető.
Tárolható-e
ez a gáz? Igen,
de nem gazdaságos és veszélyes, ezért ehhez technológiai
támogatást jelenleg nem nyújtunk. Hatékonyabb és jóval
biztonságosabb a gázfejlesztés során keletkezett gáz folyamatos
felhasználása (jellemzően belsőégésű motorban
tengelyteljesítménnyé alakítása), ill. szükség esetén pl.
forró víz készítése
és
tárolása.
Zárt
épületekbe bevezethető-e a fejlesztett gáz?
Nem.
Régebben a hasonló összetételű városi gázt bevezették, de ma
ez nem engedélyezett. Az elégetlen földgázhoz hasonlóan
(levegővel
keverve) robbanásveszélyes, amellett a gáz egy része (kb 19%-a)
mérgező, de tökéletesen tisztán égő szénmonoxid.
Mennyi
ideig üzemel megszakítás nélkül önállóan?
A
biomassza tároló kialakítástól függően naponta kell pótolni
a faaprítékot, (ill. kukoricaszárat, szalmát, csak a 230kWe
rendszernél). A gázmotor 3-4 hétig üzemelhet megszakítás
nélkül. Ekkor motorolajat és szűrőket kell cserélni, ill a
gázfejlesztő és gázhűtő rendszer bizonyos részeinek
átnézését, tisztítását elvégezni,
Diesel
(dízel-hengerfejes) motorba bevezethető-e a fagáz? Névleges
terhelés közelében az energia akár 80%-át adhatja fagáz
(nagyobb
rendszereknél
akár 90%), tehát min 10-20% gázolaj szükséges a
kompressziógyújtás jellegéből adódóan. A tiszta fagáz csak
szikragyújtásos gázmotorban égethető el. Fagáz-levegő
keverékképző minden esetben szükséges. Optimális üzemhez
fagázhoz méretezett turbofeltöltő szükséges, melynek
méretezése eltér a dízel ill. földgázhoz optimalizált
turbofeltöltőtől.
Mi
a különbség a tiszta és a szennyezett fagáz között?
A
tiszta fagáz molekulárisan tökéletesen szét van bontva
hidrogénre, szénmonoxidra
és
éghető “rövidláncú” szénhidrogénekre. A gyakorlatban
ilyen nem létezik, de a cél ehhez közelítő tisztaságú fagáz
bevezetése a gázmotorba. A szennyezett fagáz kőolajszerű
hosszabb láncú szénhidrogéneket (kátrányt) is tartalmaz. Az
erőmű indításakor a felmelegedési fázisban az átmenetileg
magasabb
kátrányszint miatt a gázt
gázmotorba
nem szabad bevezetni, mert a kátrány a gázmotor szívószelepénél
lerakódna, szélsőséges esetben a szelepek beragadnának.
Célszerű a fagázt előszőr meggyújtani, és a láng színéből
következtetni a szennyező anyagokra. Kékes lángszínt csak
tiszta,
kátránymentes fagázzal lehet elérni, a kátránytartalom a gázt
pirosas-sárgásra színezi.
Miből
áll a karbantartás? Az
éves 6000-7900 óra üzemen kívül 15 (az első évben 21)
tervezett tisztító-karbantartás során a rendszer bizonyos
elemeinek tisztítása (pl. hőcserélők) történik, célszerűen
a gázmotor olajcserével, gyertya és szelephézag-ellenőrzéssel
egyidőben. Ezen felül nem tervezett (előrehozott) karbantartás
is előfordul: amennyiben az üzemanyag beadagolhatósága és egyéb
feltételek kielégítőek, a nem-tervezett tisztítások száma
akár évi 8-10 alkalomra csökkenhet. Egyéb, gyakrabban esedékes
teendők: az átmeneti tüzelőanyagtároló töltése, átmeneti
hamutároló ürítése 2-3 naponként szükséges, mely
műveletekkel egyidőben egyéb ellenőrzések is megtörténnek
(pl.
kondenzvíz
szintje, lerakódások bizonyos helyeken). Ez az erőmű folyamatos
működése mellett az üzemidő kb 3%-át veszi igénybe. A
tervezett karbantartások szintén kb 3%-ot vesznek igénybe, és a
nem tervezett karbantartások további kb 3%-ot. A teljes leállások
soráni lehűlés, felmelegítés fázisok miatt az évi 8766 órából
a kiesett idő biztosan 10% feletti, a gyakorlatban 6000-7900
üzemóránál többel nem érdemes számolni.
Melyek
a garancia jellemzői?
A jogszabályban előírt 1
év garancia a bekerülési költség néhány százalékát kitevő
éves díj ellenében meghosszabbítható tetszőlegesen sokáig.
Sok évtizedes üzem esetén azzal érdemes számolni, hogy kb
70000-80000 óránként a bekerülési költséget ki kell fizetni a
kopó, elromló alkatrészek javítására, pótlására (a
tüzelőanyag, kenőolaj, gyertya, és karbantartási munkaórákon
felül). Szerződésben kölcsönösen elfogadott feltétel, hogy
szállító garanciális kötelezettsége az újra üzembehelyezésre
vonatkozik. Kártérítési kötelezettség a szállítót nem
terheli a közvetett elmaradt haszon, esetleges kár (pl. hűtőházban
megromlott áru vagy harmadik féllel történő szerződésből
kifolyólag), sem az üzemeltetési előírások megszegéséből
eredő anyagi vagy egyéb károkra (pl. CO érzékelő elemcsere
elmulasztása, tesztelésének elmulasztása esetleges szándékos
kikapcsolása, vagy jelzésének figyelmen kívül hagyása,
függő,instabil teher közelében tartozkodás, védőfelszerelés
nem, vagy nem szabályos használata stb...) különösen nem
vonatkozik égési, zúzódási, csonkolási
sérülésekre, mérgezésre, áramütésre,
egyéb
könnyebb vagy súlyosabb egészségkárosodásra..
Veszélyes
üzem ?
A gázfejlesztő egy késhez hasonlítható, mely kétségtelenül
egészségkárosodást okozhat. Kizárólag a használat és
karbantartás módjától függ, hogy okoz-e egészségkárosodást
vagy sem. A gázfejlesztő (a késhez képest) nagyobb, költségesebb
és bonyolultabb volta csak a használat és karbantartás során
indokolt nagyobb elővigyázatosságban jelentkezik, de nem
változtat azon, hogy kizárólag a használat és karbantartás
módjától függ, hogy okoz-e egészségkárosodást vagy sem. A
rendszer aktuális állapotának felmérése (hogy adott helyzetben
a tervezett beavatkozások mellett) okozhat-e egészségkárosodást,
minden esetben az üzemeltető, karbantartó személyzet
felelőssége. Ha a kés bizonyíthatóan gyártási/anyaghibából
kifolyólag eltörik, a gyártó a garanciális feltételek mellett
kötelezhető a kés pótlására. Üzemeltető szerződésben
vállalja, hogy a rendszer aktuális állapotának felmérése (hogy
adott helyzetben a tervezett beavatkozás vagy be-nem avatkozás
mellett) okozhat-e egészségkárosodást, minden esetben az
üzemeltető, karbantartó személyzet felelőssége. Felek
szerződésben elfogadják, hogy a téves felmérésből, a felmérés
elmulasztásából, vagy a felmérés eredményének gondatlan
figyelmen kívül hagyásából eredő közvetlen vagy közvetett
kár, elmaradt haszon megtérítésére szállító semmilyen
körülmények között nem kötelezhető. Kötelezhető viszont az
újra üzembehelyezésre a szerződésben rögzített garanciális
feltételek és költség-megosztás mellett.
Használható-e
kültéren az erőmű?
Igen,
a gázfejlesztő csak
kültéren vagy (7-8m) magas színben használható. A
genszet telepíthető beltérbe is (akár beltérben hangszigetelő
konténerbe). A
készülékek,
különösen a beadagolási
rendszer, hajtóművek,
fém elosztószekrény és genszet
esővédelmét
meg kell oldani.
Hogyan
történik a betanítás ? Az
üzemeltetési előírások átnézésével, ill. közös
kiegészítésével a helyszíni viszonyoknak megfelelően.
Helyszínen közös beüzemelés vagy közös első karbantartás.
Továbbá otatóanyagokkal (szöveges, dia, ill. video)
Hogyan
történik a technikai támogatás?
Elektronikusan,
ill. a helyszínen, a szerződés szerint.
Internet
kapcsolat (lehetőleg folyamatos, óránként ~20 Mbyte + esetleges
videosávszélesség ) előny, hogy az üzem paramétereit (pl.
villamosenergiatermelés, hőmérsékletek, nyomásesések,
hőcserélők állapota) folyamatosan követni lehessen.
Internetkapcsolat hiányában a kiszállási és beavatkozási,
újraüzembehelyezési idő és költség hosszabbodhat, hiszen az
információ hiányában kiszálló csapat nem tud előre
kellőképpen felkészülni (hogy személyautóval
minimál-szerszámkészletet vigyen, vagy esetleg hajtóművet, vagy
teherautóval valami nagyobb cseredarabot). Az éves nem tervezett
(előrehozott) karbantartások számát csak ilyen
paraméter-követéssel lehet a tervezett karbantartások száma alá
szorítani. A nem-tervezett karbantartásnál a “nem-tervezett”
csak az időpontra utal. Bekövetkezésükkel szilárd-tüzelőanyagú
kiserőműnél mindenképpen számolni kell, csak a pontos száma
nem ismert előre, ill. a gyakoriság a tüzelőanyag jellemzőitől,
az üzemeltetés gondosságától, időjárástól és egyéb
tényezőktől függhet.