Gy akran
I smételt
K érdések
Hogyan lehetséges a biomasszából üzemanyagot előállítani? Amikor a biomasszát alacsony oxigéntartalmú közegben forrósítjuk, akkor ez a szerves anyag, olajra, fagázra, kátrányra és vízgőzre bomlik, ill. hamu marad, mely hamu által ugyanazokat az elemeket amiket a növények beépítettek magukba, visszajuttathatjuk az erdőkbe, földekre (természetesen elosztva, nem koncentráltan), hogy a termőföld kizsákmányolását elkerüljük az élővilág fenntartható körfolyamatába illeszkedve (ellentétben a városok jelenlegi gyakorlatával, amik a mezőgazdaságból, erdészetből kivont értékes anyagokat veszélyes nehézfémekkel keverve szeméttelepekre juttatnak, az értékes anyagok visszajuttatását jelentősen megnehezítve, néhány emberöltő utáni sivatagosodást előrevetítve). A száradás, pirolízis, oxidáció, redukció folyamatok szétválasztásával, és megfelelő kialakításával alacsony kátránytartalmú, energetikai célra kiváló fagáz fejleszthető.
Tárolható-e ez a gáz? Igen, de nem gazdaságos és veszélyes, ezért ehhez technológiai támogatást jelenleg nem nyújtunk. Hatékonyabb és jóval biztonságosabb a gázfejlesztés során keletkezett gáz folyamatos felhasználása (jellemzően belsőégésű motorban tengelyteljesítménnyé alakítása), ill. szükség esetén pl. forró víz készítése és tárolása.
Zárt épületekbe bevezethető-e a fejlesztett gáz? Nem. Régebben a hasonló összetételű városi gázt bevezették, de ma ez nem engedélyezett. Az elégetlen földgázhoz hasonlóan (levegővel keverve) robbanásveszélyes, amellett a gáz egy része (kb 19%-a) mérgező, de tökéletesen tisztán égő szénmonoxid.
Mennyi ideig üzemel megszakítás nélkül önállóan? A biomassza tároló kialakítástól függően naponta kell pótolni a faaprítékot, (ill. kukoricaszárat, szalmát, csak a 230kWe rendszernél). A gázmotor 3-4 hétig üzemelhet megszakítás nélkül. Ekkor motorolajat és szűrőket kell cserélni, ill a gázfejlesztő és gázhűtő rendszer bizonyos részeinek átnézését, tisztítását elvégezni,
Diesel (dízel-hengerfejes) motorba bevezethető-e a fagáz? Névleges terhelés közelében az energia akár 80%-át adhatja fagáz (nagyobb rendszereknél akár 90%), tehát min 10-20% gázolaj szükséges a kompressziógyújtás jellegéből adódóan. A tiszta fagáz csak szikragyújtásos gázmotorban égethető el. Fagáz-levegő keverékképző minden esetben szükséges. Optimális üzemhez fagázhoz méretezett turbofeltöltő szükséges, melynek méretezése eltér a dízel ill. földgázhoz optimalizált turbofeltöltőtől.
Mi a különbség a tiszta és a szennyezett fagáz között? A tiszta fagáz molekulárisan tökéletesen szét van bontva hidrogénre, szénmonoxidra és éghető “rövidláncú” szénhidrogénekre. A gyakorlatban ilyen nem létezik, de a cél ehhez közelítő tisztaságú fagáz bevezetése a gázmotorba. A szennyezett fagáz kőolajszerű hosszabb láncú szénhidrogéneket (kátrányt) is tartalmaz. Az erőmű indításakor a felmelegedési fázisban az átmenetileg magasabb kátrányszint miatt a gázt gázmotorba nem szabad bevezetni, mert a kátrány a gázmotor szívószelepénél lerakódna, szélsőséges esetben a szelepek beragadnának. Célszerű a fagázt előszőr meggyújtani, és a láng színéből következtetni a szennyező anyagokra. Kékes lángszínt csak tiszta, kátránymentes fagázzal lehet elérni, a kátránytartalom a gázt pirosas-sárgásra színezi.
Miből áll a karbantartás? Az éves 6000-7900 óra üzemen kívül 15 (az első évben 21) tervezett tisztító-karbantartás során a rendszer bizonyos elemeinek tisztítása (pl. hőcserélők) történik, célszerűen a gázmotor olajcserével, gyertya és szelephézag-ellenőrzéssel egyidőben. Ezen felül nem tervezett (előrehozott) karbantartás is előfordul: amennyiben az üzemanyag beadagolhatósága és egyéb feltételek kielégítőek, a nem-tervezett tisztítások száma akár évi 8-10 alkalomra csökkenhet. Egyéb, gyakrabban esedékes teendők: az átmeneti tüzelőanyagtároló töltése, átmeneti hamutároló ürítése 2-3 naponként szükséges, mely műveletekkel egyidőben egyéb ellenőrzések is megtörténnek (pl. kondenzvíz szintje, lerakódások bizonyos helyeken). Ez az erőmű folyamatos működése mellett az üzemidő kb 3%-át veszi igénybe. A tervezett karbantartások szintén kb 3%-ot vesznek igénybe, és a nem tervezett karbantartások további kb 3%-ot. A teljes leállások soráni lehűlés, felmelegítés fázisok miatt az évi 8766 órából a kiesett idő biztosan 10% feletti, a gyakorlatban 6000-7900 üzemóránál többel nem érdemes számolni.
Melyek a garancia jellemzői? A jogszabályban előírt 1 év garancia a bekerülési költség néhány százalékát kitevő éves díj ellenében meghosszabbítható tetszőlegesen sokáig. Sok évtizedes üzem esetén azzal érdemes számolni, hogy kb 70000-80000 óránként a bekerülési költséget ki kell fizetni a kopó, elromló alkatrészek javítására, pótlására (a tüzelőanyag, kenőolaj, gyertya, és karbantartási munkaórákon felül). Szerződésben kölcsönösen elfogadott feltétel, hogy szállító garanciális kötelezettsége az újra üzembehelyezésre vonatkozik. Kártérítési kötelezettség a szállítót nem terheli a közvetett elmaradt haszon, esetleges kár (pl. hűtőházban megromlott áru vagy harmadik féllel történő szerződésből kifolyólag), sem az üzemeltetési előírások megszegéséből eredő anyagi vagy egyéb károkra (pl. CO érzékelő elemcsere elmulasztása, tesztelésének elmulasztása esetleges szándékos kikapcsolása, vagy jelzésének figyelmen kívül hagyása, függő,instabil teher közelében tartozkodás, védőfelszerelés nem, vagy nem szabályos használata stb...) különösen nem vonatkozik égési, zúzódási, csonkolási sérülésekre, mérgezésre, áramütésre, egyéb könnyebb vagy súlyosabb egészségkárosodásra..
Veszélyes üzem ? A gázfejlesztő egy késhez hasonlítható, mely kétségtelenül egészségkárosodást okozhat. Kizárólag a használat és karbantartás módjától függ, hogy okoz-e egészségkárosodást vagy sem. A gázfejlesztő (a késhez képest) nagyobb, költségesebb és bonyolultabb volta csak a használat és karbantartás során indokolt nagyobb elővigyázatosságban jelentkezik, de nem változtat azon, hogy kizárólag a használat és karbantartás módjától függ, hogy okoz-e egészségkárosodást vagy sem. A rendszer aktuális állapotának felmérése (hogy adott helyzetben a tervezett beavatkozások mellett) okozhat-e egészségkárosodást, minden esetben az üzemeltető, karbantartó személyzet felelőssége. Ha a kés bizonyíthatóan gyártási/anyaghibából kifolyólag eltörik, a gyártó a garanciális feltételek mellett kötelezhető a kés pótlására. Üzemeltető szerződésben vállalja, hogy a rendszer aktuális állapotának felmérése (hogy adott helyzetben a tervezett beavatkozás vagy be-nem avatkozás mellett) okozhat-e egészségkárosodást, minden esetben az üzemeltető, karbantartó személyzet felelőssége. Felek szerződésben elfogadják, hogy a téves felmérésből, a felmérés elmulasztásából, vagy a felmérés eredményének gondatlan figyelmen kívül hagyásából eredő közvetlen vagy közvetett kár, elmaradt haszon megtérítésére szállító semmilyen körülmények között nem kötelezhető. Kötelezhető viszont az újra üzembehelyezésre a szerződésben rögzített garanciális feltételek és költség-megosztás mellett.
Használható-e kültéren az erőmű? Igen, a gázfejlesztő csak kültéren vagy (7-8m) magas színben használható. A genszet telepíthető beltérbe is (akár beltérben hangszigetelő konténerbe). A készülékek, különösen a beadagolási rendszer, hajtóművek, fém elosztószekrény és genszet esővédelmét meg kell oldani.
Hogyan történik a betanítás ? Az üzemeltetési előírások átnézésével, ill. közös kiegészítésével a helyszíni viszonyoknak megfelelően. Helyszínen közös beüzemelés vagy közös első karbantartás. Továbbá otatóanyagokkal (szöveges, dia, ill. video)
Hogyan történik a technikai támogatás? Elektronikusan, ill. a helyszínen, a szerződés szerint. Internet kapcsolat (lehetőleg folyamatos, óránként ~20 Mbyte + esetleges videosávszélesség ) előny, hogy az üzem paramétereit (pl. villamosenergiatermelés, hőmérsékletek, nyomásesések, hőcserélők állapota) folyamatosan követni lehessen. Internetkapcsolat hiányában a kiszállási és beavatkozási, újraüzembehelyezési idő és költség hosszabbodhat, hiszen az információ hiányában kiszálló csapat nem tud előre kellőképpen felkészülni (hogy személyautóval minimál-szerszámkészletet vigyen, vagy esetleg hajtóművet, vagy teherautóval valami nagyobb cseredarabot). Az éves nem tervezett (előrehozott) karbantartások számát csak ilyen paraméter-követéssel lehet a tervezett karbantartások száma alá szorítani. A nem-tervezett karbantartásnál a “nem-tervezett” csak az időpontra utal. Bekövetkezésükkel szilárd-tüzelőanyagú kiserőműnél mindenképpen számolni kell, csak a pontos száma nem ismert előre, ill. a gyakoriság a tüzelőanyag jellemzőitől, az üzemeltetés gondosságától, időjárástól és egyéb tényezőktől függhet.